منتديات سيفن ستارز
عزيزى الزائر نتمنى ان تكون فى تمام الصحة والعافية نتمنا ان تسجل معنا وانشاء الله تفيدنا وتستفيد منا المدير العام لمنتديات سيفن ستارز




 
الرئيسيةالبوابةاليوميةبحـثالتسجيلدخول
ارجو من الساده الاعضاء القدامى تعديل بيانتهم الشخصية
ياجماعة انصحكم بالدخول على المنتدى بالمتصفع العملاق Mozilla Firefox
مشاركتك بالموضوعات تعنى أنك قرأت قانون المنتدى ، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا الموضوع او الردود
تتقدم منتديات سيفن ستارز بأحر التهانى القلبية للأخت رونى المحامية المشرفة على المنتدى القانونى وذلك بمناسبة الزواج السعيد نسأل الله لها التوفيق فى حياتها وألف مليون مبروك لها ولزوجها الأستاذ /حسين إبراهيم حسين وعقبال البكارى وحياة سعيدة ملؤها التراحم والمحبة والقرب من الله
على السادة الأعضاء الإلتزام بالأقسام النوعية للمنتدى عند تقديم مساهماتهم حيث يكون كل موضوع داخل القسم الخاص به حتى يعطى الشكل المطلوب مع سهولة الوصول إليه لكل متصفح .فالموضوعات الخاصة بالمرأة داخل منتدى المرأة .والموضوعات التى تتحدث عن الإسلام توضع فى المنتدى الإسلامى   ...وهكذا ..ونشكر لكم حسن العمل .كما نشكركم على الأداء الممتاز داخل المنتديات..كما نحذر من الخوض أو التطرق لما يمس الغير أو التهجم أو إذدراء الأديان أو الخوض فى موضوعات سياسيه..المنتديات  أصلاً ..منشأة لتبنى وجهة النظر الأجتماعيه والإسلاميه لأهل السنة والجماعة دون التقليل من الغير بل الإحترام المتبادل..وللجميع ودون تميز بجنس أو نوع أو دين أو لون وشكراً لكم جميعاً...
إدارة المنتديات...سيفن ستارز.

شاطر | 
 

 يُحكى أن...وفضل ثورة يوليو 52

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
حسن المرجاوى
المدير العام
المدير العام
avatar

الجنس : ذكر عدد المساهمات : 3928
تاريخ الميلاد : 03/06/1963
تاريخ التسجيل : 06/11/2010
العمر : 55
المزاج مصر العربيه

مُساهمةموضوع: يُحكى أن...وفضل ثورة يوليو 52   الأربعاء يوليو 25, 2018 6:39 am

‏‎Mohammed Haffz‎‏.
............................
يُحكى أن


في بلاد بعيدة .. بعيدة أوي .. بعد سريلانكا بمحطتين تلاتة ، كان عايش واحد اسمه عوضين


عوضين ده وعي عالدنيا و لقى نفسه بيشتغل كلاف في سراية واحد من الباشوات .. زيه زي ألاف الكلافين في نفس الوسية بتاعة الباشا ده ، وزي ملايين غيره شغالين في باقي الوسيات بتوع باقي الباشوات .


عوضين كان بيصحى من النوم كل يوم في الفجر وينزل يشتغل في الأرض .. بنظام السخرة .. يرجع المغرب مهدود زي القتيل ، أجرته متاكلهوش عيش حاف .. ماعندوش بلغه يلبسها في رجله ، وحتى جلابيته فيها أخرام بقى يتوه في عددها ...بس للأمانة عوضين كان لابس لباس تحت الجلابية دي ، هو أصلا لباس قديم ومقطع لقيه بالصدفة في الزبالة اللي بتترمي من سراية الباشا فأخده ولبسه .. وعشان كده كان بيتعايق بيه وسط أصحابه الكلافين ، ومن يومها أصحابه سموه عوضين أبو لباس 
.
عوضين وقتها كان عنده عشرين سنة ، بس الفقر والمرض كانوا ماصين دمه ، وفي يوم من الأيام و هو شغال في الوسية سرح بذهنه شوية و قعد يسأل نفسه .. هو مش بأتجوز ليه زي أي شاب من سني .. بس رجع وقال لنفسه .. طاب وانا اتجوز ليه وإزاي ومنين ؟ وبعدين انا لو اتجوزت و خلفت عيالي هيعيشوا في نفس الهم والفقر .. ده لو عاشوا أصلا و مماتوش من كوليرا واللا طاعون كأنهم جوزين فراخ .. طاب لو عاشوا .. عيالهم برضه يعني أحفادي هيعيشوا في نفس الهم ؟! طاب خلاص بلاش أتجوز أحسن .. عوضين فاق من خياله في لحظة على لسعة كرباج الخولي وصوته وهو بيقوله اشتغل يا بهيم .. ماتسرحش يا حيوان .
.
و فضل عوضين على دا الحال لحد مافي يوم من الأيام كأن طاقة القدر اتفتحت له .. لقى واحد موظف جاي بيقوله يا عوضين فيه ثورة قامت في البلد عملها واحد اسمه جمال ، والثورة دي أخدت أراضي الوسية ووزعتها على الفلاحين الغلابة ، وانت واحد منهم .. ياللا خد حتة الأرض دي ازرعها بايدك و لنفسك وهات لك جلابية و بلغة و عيش زي البني أدمين .. عوضين سأل الراجل ليه أعيش زي البني ادمين ؟ الراجل جاوبه : عشان انت بني أدم يا عوضين .. ربنا خلقك بني ادم .
.
عوضين رجع يفكر و يسرح في حلمه تاني ، بس المرادي ماكنش فيه كرباج مستنيه .. و قرر انه مدام بقى عنده حتة أرض هيعيش منها يبقى من حقه يتجوز و يخلف و مايخافش على عياله .. ده بقى يحلم انه يعلم عياله و يدخلهم جامعة و لما عياله يكبروا و يخلفوا يعيشوا برضه من خير حتة الأرض و يتعلموا .
.
عوضين ماكدبش خبر وراح إتجوز بهانة بنت حميدة العجانة ، وشويتين وخلف كام عيل و لبس هدمة جديدة وحالته زهزهت والأشية بقت معدن ..وبسرعة عياله كبروا و نصهم راح مدارس ، و اتجوزوا كلهم ، وفي اللحظة دي مات عوضين .. مات على سريره و هو مبتسم بعد ما قضى أغلب عمره بينام على حصيرة ع الأرض .. باختصار مات زي البني أدمين .
.
تفوت الأيام وتيجي الأيام و أحفاد عوضين يكبروا و يتعلموا و يبقى عندهم أكاونتات عالفيس بوك , و كل سنة في نفس الميعاد يدخلوا يلعنوا سلسفيل الراجل اللي جه لجدهم و إداله حتة أرض و قاله انت بني أدم يا عوضين .. و يقولو الراجل ده خربها .. و الله يرحم أيام جدو الباشا عوضين أبو لباس لما كنت الخدامه فرانساويه و بتاعة البليله من سويسرا .
.
و في يوم من الأيام نام الحفيد بعد ما كتب بوست عن جمال الملك و كاريتة الملك و غمازات الملك .. و لقى باب الشباك بيتفتح ..أتاري جده عوضين أبو لباس خد خبر بالموضوع و طلع من قبره و نط من الشباك و نزل ضرب في حفيده بالجزمة و هو على كلمة واحده ..يابن الكلب .. يابن الكلب .. يابن الكلب .
.
أبو الحفيد ( اللي هو ابن عوضين ) و أمه نطوا من سرايرهم على صراخ ابنهم و شافوا المنظر بعنيهم .. الأم سألت الأب ، مين الراجل ده ؟ قال لها ده أبويا .. قالت له بيضرب حمادة ابننا ليه ؟ قال لها بيربيه .. قالت له و ليه أبوك اللي يربيه ؟ قال لها عشان انا وانتي ماعرفناش نربيه .
.
و توته توته خلصت الحدوته .
....................................
أصدقائي الحلوين الطعمين .. اتضايقتو ليه بس ؟ دانا بحكي حكاية راجل من بلاد بعيدة .. بعد سريلانكا بمحطتين تلاتة .. هو انتو ليكوا قرايب في نواحي سريلانكا ؟ 


.


-----------------------------
By: Mohamed Hussein
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
يُحكى أن...وفضل ثورة يوليو 52
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات سيفن ستارز :: قسم الموضوعات العامة :: الموضوعات العامة-
انتقل الى: